Jak ewidencjonować sprzedaż do krajów Unii Europejskiej?

12 Gru

Jak ewidencjonować sprzedaż do krajów Unii Europejskiej?

Rozliczenia z partnerami handlowymi z obszaru Unii Europejskiej są coraz częstszym zjawiskiem na Polskim rynku i gdy pamięta się o kilku podstawowych zasadach są bardzo korzystne dla przedsiębiorstwa (sprzedajemy ze stawką VAT 0% jednocześnie zachowując prawo do odliczenia podatku wynikających z kosztów uzyskania przychodów).

Co należy zrobić?

  1. Odbiorca/dostawca musi zarejestrowany do celów podatku VAT w transakcjach między krajami Unii. Sprawdzimy to wpisując jego numer VAT w wyszukiwarce Komisji Unii Europejskiej na stronie http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/?locale=pl

  2. Odbiorca musi być przedsiębiorcą: jeżeli wysyłamy towar do krajów Unii do osoby prywatnej, czyli tzw. klienta końcowego, który nie prowadzi działalności gospodarczej musimy zapłacić VAT naliczony według odpowiedniej stawki obowiązującej w Polsce
  3. Przy dostawie towaru zawsze musimy mieć potwierdzenie odbioru, dokumenty przewozowe, specyfikację towaru i tym podobne dokumenty, wymienione w ustawach

Powyższe 3 zasady to oczywiście tylko wierzchołek góry lodowej i aby móc w pełni wykorzystywać możliwości, które daje nam Unia Europejska niezbędna jest specjalistyczna wiedza, którą w WTG doskonalimy od pierwszego dnia po wejściu Polski do wspólnoty!

Czytaj także: 

Jak sprawnie założyć firmę?
Co to jest podatek i dlaczego musimy płacić podatki?
Najważniejsze daty i terminy dla podatników
Jakie konto wybrać do zapłaty podatków i ZUSu?
Jak ewidencjować sprzedaż krajową?